Metody

Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn

―  Benjamin Franklin 

 (“Mówisz mi – ja zapominam; uczysz mnie – być może zapamiętam, włączasz/ uaktywniasz/angażujesz mnie – wtedy się uczę.”)

I . JĘZYK TO KOMUNIKACJA, KOMUNIKACJA TO WIĘCEJ NIŻ MÓWIENIE

Nauka języka obcego w szkole językowej Quest odbywa się w oparciu o przekonanie że najważniejszym jej celem jest nabycie lub doskonalenie umiejętności skutecznej, udanej  komunikacji w tym języku.

Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami, umiejętność opisywania przedmiotów, czynności, zjawisk czy abstrakcyjnych pojęć; wyrażanie uczuć i opinii; opowiadanie o tym co znamy, widzieliśmy, słyszeliśmy; o tym co nam się podoba lub oburza itd. Ważne jest, aby były one zrozumiałe dla nadawcy i odbiorcy.

Na wyższych poziomach zaawansowania niezwykle cenne są płynność, poprawność, bogactwo językowe oraz wyczucie i znajomość subtelności, ponieważ nie tylko ułatwiają precyzyjną komunikacje ale również pozwalają czerpać dużo radości z używania języka (żartowanie, rozpoznawanie żartów/ ironii, dostrzeganie treści „między” i „poza” wierszami, rozpoznawanie intencji itd.).

INTEGRATED SKILLS czyli “umiejętności zintegrowane/powiązane”: Najczęściej komunikujemy się używając mowy, ale nie należy niedoceniać innych sprawności językowych (language skills)  ponieważ są one w życiu codziennym ściśle ze sobą powiązane (=integrated) np.:

  • czytamy (książkę, gazetę, ogłoszenie) a następnie o tym opowiadamy, dyskutujemy (reading+ speaking)
  • kiedy opowiadamy o tym co przeczytaliśmy lub nam się przydarzyło ktoś nas słucha (reading+ listening+ speaking)
  • być może nasza opowieść/ historia powędruje mailem do osoby zaprzyjaźnionej z naszym słuchaczem (listening+ writing+ reading), a następnie osoba zaprzyjaźniona z naszym słuchaczem zadzwoni do nas aby porozmawiać o tym czego dowiedziała się z maila (listening+ writing+ reading+ speaking+ listening) …itd

Dlatego w Queście pomagamy doskonalić/ rozwijać wszystkie 4 sprawności językowe:

    1. mówienie (speaking)
    2. słuchanie (listening)
    3. czytanie (reading)
    4. wypowiedzi pisemne (writing)

GRAMATYKA i SŁOWNICTWO Uczymy gramatyki nie po to, aby uczący się znał reguły i umiał uzupełniać ćwiczenia, ale po to by, stosownie do swoich potrzeb, potrafił swoją wypowiedź skonstruować tak, żeby jej treść była zgodna z zamierzeniem, trafna, zrozumiała i wystarczająco precyzyjna. Język to całość złożona z poszczególnych elementów, z których każdy ma swój udział w udanej komunikacji.

Zgodnie z takim podejściem  kładziemy nacisk na funkcjonalność, czyli wykorzystywanie danej struktury lub słownictwa w praktyce. Oznacza to, że nauka gramatyki lub słownictwa jest narzędziem komunikacji, a nie celem samym w sobie.

Oprócz dbałości  o rozwój komunikatywności, płynności i poprawności wypowiedzi każdego słuchacza, nasi lektorzy planują i prowadzą zajęcia w taki sposób aby były:

  • ciekawe,
  • inspirujące,
  • motywujące,
  • urozmaicone, 
  • aby każdy uczestnik miał poczucie, że wynosi z nich duże korzyści a jednocześnie dobrze spędza czas

II. METODY I CUDA

Nie wierzymy w cudowne i jedynie słuszne metody. Nauka języka to długi i stopniowy proces. Efekty zależą w dużej mierze od pracy, motywacji i zaangażowania zarówno uczącego się jak i nauczyciela. Proces ten może być krótszy lub dłuższy, w zależności od wielu czynników, m.in.:

  • intensywności,
  • czasu poświęcanego na naukę,
  • systematyczności,
  • stopnia ekspozycji na język (wysoki jeśli mieszkamy w kraju gdzie język ten jest używany),
  • motywacji uczącego się,
  • efektywności pracy nauczyciela (predyspozycje, wiedza, kompetencje, doświadczenie itp.)
  • indywidualnych predyspozycji uczącego się itd.

Jedno jest pewne- nauka języka to wspaniała przygoda: jest niezwykle interesująca, rozwijająca, daje dużo satysfakcji i nowych możliwości!

Metody nauczania to sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów. (http://pl.wikipedia.org/wiki/Metody_nauczania).

Każda metoda, konwencjonalna lub nie, ma swoje zalety i wady, może być efektywna w jednej sytuacji, a kompletnie nieskuteczna w innej.

Przykład: metoda audiolingwalna (wykształcenie nawyków językowych poprzez stosowanie wielokrotnych mechanicznych powtórzeń) jest uzasadniona w nauczaniu dzieci oraz w grupach na poziomie początkującym. Natomiast w grupach o wyższym stopniu zaawansowaniania nie znajduje większego zastosowania ponieważ uczący się już opanowali najważniejsze nawyki językowe a ich dalszy rozwój językowy jest ukierunkowany np na ćwiczenie płynności/ wzbogacanie języka/ precyzję wypowiedzi.

Dobór metod nauczania zależy od następujących czynników:

    • cel
    • treść
    • poziom zaawansowania
    • etap lekcji
    • wiek uczących się
    • indywidualne style uczenia się (dostosowanie do indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczących się)
    • organizacja i środki których zamierza użyć nauczyciel.

Ponieważ nie istnieje JEDNA CUDOWNA METODA sprawdzająca się w każdej sytuacji i w każdej grupie uczących się, w szkole Quest stosujemy tzw. eklektyzm w nauczaniu języków obcych. Oznacza to, że nauczyciel języka obcego, świadomy istnienia różnych metod i technik oraz ich zastosowania, dobiera je do odpowiednich faz lekcji, materiału językowego, celu lekcji/ ćwiczenia,  potrzeb uczących się, wieku uczących się, ich osobowości oraz zainteresowań.

Najbliższa jest nam metoda, a raczej podejście komunikacyjne (Communicative Approach) – często nazywane “metodą komunikacyjną” – która łączy w sobie elementy metod tradycyjnych  i niekonwencjonalnych, a której podstawowym celem jest dążenie do doskonalenia komunikacji.

NAJWAŻNIEJSZE ZAŁOŻENIA METODYCZNE W SZKOLE QUEST:

  • nacisk na autentyczną komunikację
  • Uczeń uczy się komunikować poprzez komunikowanie, największe korzyści z zajęć wynosi wtedy kiedy jest aktywny
  • nauczyciel dba o to, by wszyscy uczestnicy mogli brać aktywny udział w zajęciach,
  • znać język obcy to umieć się w nim porozumieć z rodzimym i nierodzimym jego użytkownikiem
  • najważniejsze, żeby przekazać to co się chce powiedzieć, dopuszczalne jest popełnianie błędów (zależy od poziomu zaawansowania oraz fazy i celu zajęć!)
  • Nauczyciel jest managerem, organizuje zajęcia w taki sposób aby stworzyć wiele sytuacji do porozumiewania się
  • w nauce często stosowane są: dialogi, symulacje, odgrywanie ról, gry, zabawy, dyskusje
  • Funkcjonalność języka i użycie jest najistotniejsze, jednocześnie poprawność wypowiedzi nie może być zaniedbywana
  • język ojczysty rzadko używany, nawet do poleceń używa się języka obcego, używanie niemal wyłącznie języka obcego na zajęciach (wyjątek: grupy początkujące)
  • Od początku wprowadza się speaking, listening, writing i reading(mówienie, słuchanie, pisanie, czytanie), stopień trudności jest dostosowany do poziomu zaawansowania słuchaczy
  • Język jest postrzegany jako całość i wszystkie aspekty są ważne. Jednak największy nacisk kładzie się na funkcjonalność, czyli wykorzystywanie danej struktury w praktyce.

ZAŁOŻENIA I ELEMENTY INNYCH METOD Z KTÓRYCH RÓWNIEŻ CZERPIE SZKOŁA QUEST:

  • bezpośredni kontakt z żywym językiem i jego kulturą, dążenie do swobodnej, płynnej, ale i dość poprawnej wypowiedzi (metoda bezpośrednia)
  • wykształcenie nawyków językowych poprzez powtarzanie. (metoda audiolingwalna, w nauczaniu dzieci oraz w niektórych grupach początkujących dorosłych, lub w przypadku trudnych do opanowania struktur)
  • uczący się powinni język obcy rozumieć (w przeciwieństwie do  mechanicznego powtarzania wyuczonych zwrotów) i umieć samodzielnie tworzyć coraz to nowe zdania. Przyswajanie powinno być twórcze i refleksyjne. Uczący przyswajają język metodą prób i błędów, popełnianie błędów jest naturalnym elementem nauki, pokazuje czy postęp w nauce ma miejsce (metoda kognitywna)
  • metoda reagowania całym ciałem (Total Physical Response): głównie w nauczaniu poleceń, uczący się kojarzą słowo z ruchem reagując całym ciałem. Ma wiele zalet w nauczaniu najmłodszych dzieci,  które maja dużą potrzebę ruchliwości, pozwala na nieuświadomione uczenie się wielu poleceń nauczyciela, pomaga pokonać zahamowania i strach przed mówieniem.
  • community language learning: uczący się pracują w grupach, mają do zrealizowania wspólne zadanie, nauczyciel pełni funkcję doradcy i obserwatora, wspiera uczących się, stwarza odpowiednie warunki umożliwiające skuteczne nauczanie.
  • metoda naturalna (natural approach): sukces w nauce języka obcego zależy w dużym stopniu od wyeliminowania stresu, zahamowań i obawy przed popełnieniem błędu.

METODY A NAUCZYCIEL Jednocześnie każdy z nauczycieli prezentuje własny, unikalny styl nauczania, poruszając się w ramach przyjętych przez szkołę założeń metodycznych.