Tell me and I forget, teach me and I may remember, involve me and I learn
(“Mówisz mi – ja zapominam; uczysz mnie – być może zapamiętam, włączasz/ uaktywniasz/angażujesz mnie – wtedy się uczę.”)
I . JĘZYK TO KOMUNIKACJA, KOMUNIKACJA TO WIĘCEJ NIŻ MÓWIENIE
Nauka języka obcego w szkole językowej Quest odbywa się w oparciu o przekonanie że najważniejszym jej celem jest nabycie lub doskonalenie umiejętności skutecznej, udanej komunikacji w tym języku.
Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami, umiejętność opisywania przedmiotów, czynności, zjawisk czy abstrakcyjnych pojęć; wyrażanie uczuć i opinii; opowiadanie o tym co znamy, widzieliśmy, słyszeliśmy; o tym co nam się podoba lub oburza itd. Ważne jest, aby były one zrozumiałe dla nadawcy i odbiorcy.
Na wyższych poziomach zaawansowania niezwykle cenne są płynność, poprawność, bogactwo językowe oraz wyczucie i znajomość subtelności, ponieważ nie tylko ułatwiają precyzyjną komunikacje ale również pozwalają czerpać dużo radości z używania języka (żartowanie, rozpoznawanie żartów/ ironii, dostrzeganie treści „między” i „poza” wierszami, rozpoznawanie intencji itd.).
INTEGRATED SKILLS czyli “umiejętności zintegrowane/powiązane”: Najczęściej komunikujemy się używając mowy, ale nie należy niedoceniać innych sprawności językowych (language skills) ponieważ są one w życiu codziennym ściśle ze sobą powiązane (=integrated) np.:
- czytamy (książkę, gazetę, ogłoszenie) a następnie o tym opowiadamy, dyskutujemy (reading+ speaking)
- kiedy opowiadamy o tym co przeczytaliśmy lub nam się przydarzyło ktoś nas słucha (reading+ listening+ speaking)
- być może nasza opowieść/ historia powędruje mailem do osoby zaprzyjaźnionej z naszym słuchaczem (listening+ writing+ reading), a następnie osoba zaprzyjaźniona z naszym słuchaczem zadzwoni do nas aby porozmawiać o tym czego dowiedziała się z maila (listening+ writing+ reading+ speaking+ listening) …itd
Dlatego w Queście pomagamy doskonalić/ rozwijać wszystkie 4 sprawności językowe:
- mówienie (speaking)
- słuchanie (listening)
- czytanie (reading)
- wypowiedzi pisemne (writing)
GRAMATYKA i SŁOWNICTWO Uczymy gramatyki nie po to, aby uczący się znał reguły i umiał uzupełniać ćwiczenia, ale po to by, stosownie do swoich potrzeb, potrafił swoją wypowiedź skonstruować tak, żeby jej treść była zgodna z zamierzeniem, trafna, zrozumiała i wystarczająco precyzyjna. Język to całość złożona z poszczególnych elementów, z których każdy ma swój udział w udanej komunikacji.
Zgodnie z takim podejściem kładziemy nacisk na funkcjonalność, czyli wykorzystywanie danej struktury lub słownictwa w praktyce. Oznacza to, że nauka gramatyki lub słownictwa jest narzędziem komunikacji, a nie celem samym w sobie.
Oprócz dbałości o rozwój komunikatywności, płynności i poprawności wypowiedzi każdego słuchacza, nasi lektorzy planują i prowadzą zajęcia w taki sposób aby były:
- ciekawe,
- inspirujące,
- motywujące,
- urozmaicone,
- aby każdy uczestnik miał poczucie, że wynosi z nich duże korzyści a jednocześnie dobrze spędza czas
II. METODY I CUDA
Nie wierzymy w cudowne i jedynie słuszne metody. Nauka języka to długi i stopniowy proces. Efekty zależą w dużej mierze od pracy, motywacji i zaangażowania zarówno uczącego się jak i nauczyciela. Proces ten może być krótszy lub dłuższy, w zależności od wielu czynników, m.in.:
- intensywności,
- czasu poświęcanego na naukę,
- systematyczności,
- stopnia ekspozycji na język (wysoki jeśli mieszkamy w kraju gdzie język ten jest używany),
- motywacji uczącego się,
- efektywności pracy nauczyciela (predyspozycje, wiedza, kompetencje, doświadczenie itp.)
- indywidualnych predyspozycji uczącego się itd.
Jedno jest pewne- nauka języka to wspaniała przygoda: jest niezwykle interesująca, rozwijająca, daje dużo satysfakcji i nowych możliwości!
Metody nauczania to sposób pracy nauczyciela z uczniami, który umożliwia uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnością posługiwania się nią w praktyce, jak również rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych uczniów. (http://pl.wikipedia.org/wiki/Metody_nauczania).
Każda metoda, konwencjonalna lub nie, ma swoje zalety i wady, może być efektywna w jednej sytuacji, a kompletnie nieskuteczna w innej.
Przykład: metoda audiolingwalna (wykształcenie nawyków językowych poprzez stosowanie wielokrotnych mechanicznych powtórzeń) jest uzasadniona w nauczaniu dzieci oraz w grupach na poziomie początkującym. Natomiast w grupach o wyższym stopniu zaawansowaniania nie znajduje większego zastosowania ponieważ uczący się już opanowali najważniejsze nawyki językowe a ich dalszy rozwój językowy jest ukierunkowany np na ćwiczenie płynności/ wzbogacanie języka/ precyzję wypowiedzi.
Dobór metod nauczania zależy od następujących czynników:
- cel
- treść
- poziom zaawansowania
- etap lekcji
- wiek uczących się
- indywidualne style uczenia się (dostosowanie do indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczących się)
- organizacja i środki których zamierza użyć nauczyciel.
Ponieważ nie istnieje JEDNA CUDOWNA METODA sprawdzająca się w każdej sytuacji i w każdej grupie uczących się, w szkole Quest stosujemy tzw. eklektyzm w nauczaniu języków obcych. Oznacza to, że nauczyciel języka obcego, świadomy istnienia różnych metod i technik oraz ich zastosowania, dobiera je do odpowiednich faz lekcji, materiału językowego, celu lekcji/ ćwiczenia, potrzeb uczących się, wieku uczących się, ich osobowości oraz zainteresowań.
Najbliższa jest nam metoda, a raczej podejście komunikacyjne (Communicative Approach) – często nazywane “metodą komunikacyjną” – która łączy w sobie elementy metod tradycyjnych i niekonwencjonalnych, a której podstawowym celem jest dążenie do doskonalenia komunikacji.
NAJWAŻNIEJSZE ZAŁOŻENIA METODYCZNE W SZKOLE QUEST:
- nacisk na autentyczną komunikację
- Uczeń uczy się komunikować poprzez komunikowanie, największe korzyści z zajęć wynosi wtedy kiedy jest aktywny
- nauczyciel dba o to, by wszyscy uczestnicy mogli brać aktywny udział w zajęciach,
- znać język obcy to umieć się w nim porozumieć z rodzimym i nierodzimym jego użytkownikiem
- najważniejsze, żeby przekazać to co się chce powiedzieć, dopuszczalne jest popełnianie błędów (zależy od poziomu zaawansowania oraz fazy i celu zajęć!)
- Nauczyciel jest managerem, organizuje zajęcia w taki sposób aby stworzyć wiele sytuacji do porozumiewania się
- w nauce często stosowane są: dialogi, symulacje, odgrywanie ról, gry, zabawy, dyskusje
- Funkcjonalność języka i użycie jest najistotniejsze, jednocześnie poprawność wypowiedzi nie może być zaniedbywana
- język ojczysty rzadko używany, nawet do poleceń używa się języka obcego, używanie niemal wyłącznie języka obcego na zajęciach (wyjątek: grupy początkujące)
- Od początku wprowadza się speaking, listening, writing i reading(mówienie, słuchanie, pisanie, czytanie), stopień trudności jest dostosowany do poziomu zaawansowania słuchaczy
- Język jest postrzegany jako całość i wszystkie aspekty są ważne. Jednak największy nacisk kładzie się na funkcjonalność, czyli wykorzystywanie danej struktury w praktyce.
ZAŁOŻENIA I ELEMENTY INNYCH METOD Z KTÓRYCH RÓWNIEŻ CZERPIE SZKOŁA QUEST:
- bezpośredni kontakt z żywym językiem i jego kulturą, dążenie do swobodnej, płynnej, ale i dość poprawnej wypowiedzi (metoda bezpośrednia)
- wykształcenie nawyków językowych poprzez powtarzanie. (metoda audiolingwalna, w nauczaniu dzieci oraz w niektórych grupach początkujących dorosłych, lub w przypadku trudnych do opanowania struktur)
- uczący się powinni język obcy rozumieć (w przeciwieństwie do mechanicznego powtarzania wyuczonych zwrotów) i umieć samodzielnie tworzyć coraz to nowe zdania. Przyswajanie powinno być twórcze i refleksyjne. Uczący przyswajają język metodą prób i błędów, popełnianie błędów jest naturalnym elementem nauki, pokazuje czy postęp w nauce ma miejsce (metoda kognitywna)
- metoda reagowania całym ciałem (Total Physical Response): głównie w nauczaniu poleceń, uczący się kojarzą słowo z ruchem reagując całym ciałem. Ma wiele zalet w nauczaniu najmłodszych dzieci, które maja dużą potrzebę ruchliwości, pozwala na nieuświadomione uczenie się wielu poleceń nauczyciela, pomaga pokonać zahamowania i strach przed mówieniem.
- community language learning: uczący się pracują w grupach, mają do zrealizowania wspólne zadanie, nauczyciel pełni funkcję doradcy i obserwatora, wspiera uczących się, stwarza odpowiednie warunki umożliwiające skuteczne nauczanie.
- metoda naturalna (natural approach): sukces w nauce języka obcego zależy w dużym stopniu od wyeliminowania stresu, zahamowań i obawy przed popełnieniem błędu.
METODY A NAUCZYCIEL Jednocześnie każdy z nauczycieli prezentuje własny, unikalny styl nauczania, poruszając się w ramach przyjętych przez szkołę założeń metodycznych.